Slöjdarbete 2014

Min klänning:

Jag valde att göra en kortklänning, eftersom att jag själv inte har någon kortklänning som jag trivs i och kan ha på mig till lite finare event, som t.ex kalas och när man är bortbjuden.


Jag valde att göra en kortare och enklare klänning utan någon avancerad detalj, alltså en väldigt enkel och snygg klänning med rak modell. Av egen erfarenhet, ifrån mitt förra slöjdarbete, då jag valde att göra en lång, avancerad och en helt egen design på klänningen, så valde jag denna gång göra något mindre komplicerat. Av tidsbrist då jag är bortrest (borta 3 slöjdlektioner) så kommer jag denna gång inte hinna göra något lika storslaget och svårt. Jag gjorde förra gången en egen ny mall och med fyra olika delar då jag hade volanger vid varje dels slut. Detta tog mycket tid och det hinner jag med denna gång.
Jag fick förra gången lägga ner mycket arbete på min klänning utanför lektionerna, dvs. stanna efter skolan och göra klart min klänning, därför valde jag att göra en enklare och mer elegant klänning denna gången.


Här är en skiss på de klänningarna jag skissade på, en tajt, långärmad klänning och en rak, kortärmad och inte figursydd klänning. Jag valde att göra dessa två skisser eftersom de är varandras olikheter, jag skulle försöka se om det finns något som lockar mig genom att göra en tajt och långärmad klänning istället för den kortärmade raka modellen?
Svar: NEJ! Jag vill ha denna på sommaren och då är de skönare och svalare med kortärmad. Jag är inte så jätteförtjust i att ha för tajta kläder och figursydda klänningar, speciellt inte på sommaren då de kan klibba en riktigt varm sommardag. Så min första skiss (till vänster) blev den skissen jag valde att designa vidare på.



Denna klänning jag nu väljer att göra är i tyget ''Bal duchesse'' som är ett material i 100% polyseter. Polyester har många användningsområden, bl.a. tyger och stoppning.
Polyester är gjord utav syntetfibrer från olja och tillverkas i USA samt länder i Asien som t.ex Japan och Kina. Polyester framställs alltså på kemisk väg ur olja, polyester kan vara alltifrån tunna, silkesliknande tyger till tjock och värmande fleece.
Att tänka på när man tvättar polyester är att de inte tål hög värme och tvättas på max 40 grader.



Min klänning kommer se ut på följande sätt, om jag inte ändrar mina planer längre fram i processen.
Den kommer vara rak i modellen och vara hyfsad kort men ändå inte för kort, det kommer inte se ''ohyfsat'' ut på något sätt. Klänning som är gjord i polyester kommer vara vit och ha en dold vit dragkedja vid sidan av klänningen. Klänningen kommer vara uringad men ha en ganska hög hals, den kommer vara ganska bred vid ringningen.

Jag kommer använda mig av en skjortklännings mall, där jag tar bort kragen, fixar urringningen, fixar till ärmarna lite, tar bort skärpdelen och tar bort knapparna så att allt hänger ihop i ett tyg utan några knappar. Alltså tar jag nästan bort alla detaljer och har kvar den klänning jag vill ha, en enkel och fin klänning. (Mall C). Eftersom att jag använder mig av polyester är tyget stumt och inte stretchigt, därför har jag som sagt ett dold dragkedja på sidan. Den mall jag kommer jobba efter är anpassad till även stumma tyger.



Jag fick min inspiration från när jag en gång kollade på klänningar att köpa, men inte hittade någon som jag ville ha. Jag började fundera på vad jag ville ha för klänning och vad jag sökte efter men inte hittade. En enkel, vit, kort och elegant klänning, nu har jag hittat den klänning jag vill göra och ha.

Planering:

När jag målar min mall kommer jag att utgå ifrån mall C (bild ovan) och göra justeringar, jag kommer att ta bort sprundet på sidorna eftersom att jag ska ha en rak modell. Jag kommer att ta bort skärpet i midjan och kragen. Det kommer även ske små justeringar kring urringningen. Jag kommer flytta bystvecket till en bit under ärmarna. Jag kommer att justera bort ok-delen till en helt rakmodell, både fram och bak såklart.


Här är en mini ritning av min klänning, ärmarna på klänningen och den stora delen av klänningen är två olika delar som jag sedan syr tillsammans.



Här är min design och produktbeskrivning. Klänningen kommer att heta ''Classy Sky''. Namnet kom jag på för att jag tycker att klänning är främst klassisk men även modern och tidlös. Tidlös är även himlen och färgernas namn kom därför att heta Heavenly White, Sunset Bloodred och Midnight Darkness, då alla på något sätt symbolerar himlen.  


                                  

Här är tre bilder som symobliserar mitt val av nyanser till klänningen ''Classy Sky''. De vita molnen för ''Heavenly White'', den röda solnedgången för ''Sunset Bloodred'' och den bäcksvarta natthimlen, med en måne på för att visa den djupa svarta färgen i kontrast, för ''Midnight Darkness''. 






Här är närbilder på färgerna jag kommer att välja, en större bild på färgen jag kommer att jobba med på denna klänning och min produktbeskrivning av klänningen.


Här en en förstorad bild på hur jag vill att klänningen ska sitta och förhoppningsvis se ut när resultatet är klart. 


Arbetsprocessen: 

Vad har jag gjort? 

Det jag började med att göra är att efter mina mått ta fram den storleken på klänningen jag ska jobba med. Efter mina mått jobbade jag med C40. Mall C och storlek 40. 

Jag målade av mönstret på ett mönsterpapper och klippte sedan ut två klänningslängder (bak- och framsida): mönster till klänningen, och ett stycke arm-mönster. Därefter klippte jag ut de övre mönsterdelarna på klänningen, bak- och framsida. 
När alla delar var utklippta märkte jag (och min lärare Veronica) att de två klänningsländerna är i mitt tycke alldeles för korta för att ha som klänning, då väljer jag att lägga till ca. 1 dm vid sömsmåns tilläggningen som jag kommer göra längre fram i processen när jag målar av mitt mönster på tyget. När jag lägger till 10 cm på längden använder jag mig av en fiffikus.   

Veronica hjälpte och visade mig hur man flyttar bystvecken ifrån vid bysten till nedanför armhålan, då använde vi oss av en skräddarvinkel (bild nedan) och en bok för att kunna se hur vi skulle göra. 
Detta gjordes bara på framsidan av klänningen, baksidan hade inte  ett lika stort veck så det enda vi gjorde var att göra ''vecket'' rakt och förstora armringningen. När jag förstorade armringningen använde jag mig av en skräddarvinkel. 

Formgivning av klänningen: 

Först mätte jag ut alla mina mått som behövdes för att klänningen skulle passa mig och därefter kollade jag vilken storlek som skulle passa. Det var svårt att hitta en klänningsmall som jag ville ha den eftersom att jag jobbar med ett stumt tyg kan man inte använda alla mallar, då de flesta är anpassade för bomullstyger. 

När vi testade framdelen på klänningen mot min kropp så märkte vi att bystvecket satt alldeles för långt ner och flyttade det upp närmare armhålet. Bakom satte vi sedan mera mönsterpapper för att det inte ska vara ett hål där. 

Här är första bystvecket vi gjorde (dålig bild dock) där sitter den ca. 3 cm lägre ner än det nya mönstret! Detta fungerade inte så vi fick ändra och resultatet blev såhär:

Här sitter den högre upp och passar bättre.  

Efter jag hade flyttat upp och lagt till bystvecket på rätt plats så tejpade jag fast den övre delen av klänningen på den stora delen. Detta gjordes på både fram- och bakdelen. 

             
Bild på avsnittet i boken och skräddarvinkeln.


Här är hela mitt mönster taget uppifrån, ifrån vänster: 
De minsta mönsterbiten på bilden som ligger över pennan är inte med i mitt mönster, såg först nu att den var med på bilden. 

- Ärmmönstret 
- Framdelen av klänningen
- Bakre delen av klänningen

Analys av arbete hittills: 

Mitt arbete har hittills gått bra, kanske tagit lite längre tid än vad det borde pga. att jag varit borta någon lektion vid semester m.m. Jag borde lagt mer krut på det praktiska arbetet men jag känner ändå att jag kommer hinna göra klart min klänning på de veckor som är kvar då jag har en plan hur jag ska göra allt. Jag stötte på lite problem då vi skulle flytta bystvecket, det är något jag nu lärt mig för jag hade ingen aning om hur man gjorde innan Veronica visade mig. Det visade sig att bystvecket satt för långt ner så vi fick flytta det igen, men det var enklare denna gång då vi visste hur vi skulle göra för att nå bästa resultat. 

Jag märke ganska fort efter jag klippt ut mitt mönster att klänningen var i mitt tycke alldeles för kort, så då bestämde jag att jag lägger till 10 cm extra på längden vid sömnsmånstilläggningen. 

Kvar att göra:

Mönsterutklipp: 
Det jag har kvar att göra är att helt enkelt nåla fast mönstret på mitt tyg och därefter lägga till sömsmånen/fålltillägget på ca. 2 cm runt om klänningen och 10+  2 cm vid längden. När jag lägger till sömsmånen använder jag mig av en fiffikus och en fliskrita. Jag lägger innerdelen av klänningen mot vikt kant och nålar fast mönstret på klänningen. Jag gör likadant på alla delarna av min klänning, dvs. fram, bak och ärmmönstret x2 (höger och vänster) på tyget. Därefter klipper jag ut mitt tyg. 

Innan fållandet av klänningen: 

När alla tygdelarna är färdiga är utklippta ska jag nu använda overlockmaskinen för att sy ihop min klänning. Jag kommer inte att sy med overlocken längst armarna då de tyget är väldigt litet, de syr jag på symaskin för att ha mer kontroll och behålla så mycket tyg som möjligt.
Jag lägger fram och baksida tygerna på varandra så att yttersidan på klänningen ligger mot varandra och innansidan är utåt. Därefter syr jag med overlocken och skapar en snygg söm på ena sidan. Andra sidan ska jag ha min dragkejda på så kan inte köra med overlocken på. Jag kör med overlocken på båda kanterna för att få en snygg kant. Därefter syr jag på den dolda dragkejdan och syr ihop klänningen med raksöm.

DRAGKEDJA,

Jag kommer även att sy fast en vit dragkedja under armhålan. Därför syr jag inte hela vägen med overlocken utan lämnar en bit, ca. 15 cm, så jag kan sy fast min vita dragkedja. På de 15 cm jag har ska du, sy med sicksack för att sedan vika tyget. När tyget är vikt inåt mot kroppen så syr du på ena delen av dragkedjans ''tyg'' som på bilder nedan.

DOLD DRAGKEJDA En dold dragkedja är en dragkedja som ser ut som en vanlig söm när den är korrekt isydd. Dolda dragkedjor finns i tighta kläder av stumt material, t.ex. i midjan på kjol eller byxa och mittbak eller i sidan på en klänning. Jag använder mig av stumt material.

Man delar på dragkedjan och nåla fast den räta mot räta med plagget. Dubbelchecka att det sitter rätt innan jag börar sy!  


Innan jag börjar sy byter jag till blixtlåspressarfoten, det är standard att det följer med en sån i alla symaskiner men de kan se lite olika ut beroende på symaskinens märke. En blixtlåspressarfot gör att jag kan komma närmare dragkedjan med nålen. Flytta eventuellt nålen i sidled om de går på din symaskin. Sedan ska jag sy med raksöm.

Skillnaden mellan att sy in en dold dragkedja och en synlig dragkedja börjar nu.
 När du syr ska sömnen hamna så nära "taggarna" det bara går utan att sy på dem. För att lyckas med detta måste jag pressa "taggarna" mot tyget med fingrarna. Har man en dold dragkedja framför sig kan man se hur det är en smal invikt kant där "taggarna" fäster och det är den man ska pressa ner. OBS, det går endast om den dolda dragkedjan är nerdragen!  

När sömmen är sydd viker jag in sömnsmånen, dragkedjan ska då inte synas på rätsidan. Dra igen dragkedjan för att kolla så att det ser bra ut, dra sedan ner den igen och sy fast den andra sidan av dragkedjan på samma sätt. 

Här är dragkedjan jag kommer använda mig av.. 



Här visar jag hur jag sytt fast en synlig dragkedja ifrån ett arbete i sexan...

Här är tyget vikt inåt med dragkejdan påsydd med 2 vändor av raksöm.



Så här ser dragkejdan ut på rätt håll, dvs. utvänd. 

Såhär ser dragkedjans söm ut och igendragen.



När dragkedjan är fastsydd så syr jag ihop resterade del på klänningens sida med raksöm och delen närmast dregkedjan med symaskinen. Detta är varför det är bra att du har sömnsmån -så att du kan sy med overlocken och fålla.
Först syr jag ihop klänningen med overlocken och sedan armdelarna till klänningen med symaskinen.

Fålla: 

Innan jag fållar på mitt tyg så testar jag först på en annan tygbit i polyester och ser hur det fungerar och vilken längd jag ska ha mellan stygnen. Jag 

För att få snygga och hållbara kanter på tyget måste jag fålla kanterna!
När jag har klippt ut tyget så ska jag fålla längst kanterna för att få snygga avslut på klänningens armar och längd och snygg ringning. Om jag hade jobbat med bomull hade jag börjat med att överkasta kanterna, då ''sicksackar'' jag de kanterna som jag ska fålla på symaskinen. Det ska binda tygets kant. Om jag hade fållat på detta sätt med mitt tyg hade det varit lätt att trådar skulle lossna och att klänningens trådar skulle kunna dras av.



Men eftersom att jag jobbar med polyester som är ett väldigt fint tyg kommer fållningen ske på annat sätt. Jag börjar med att vika in kanten. Jag använder mig av en fiffikus för att få samma avstånd till den vikta kanten hela tiden. Jag nålar därefter fast kanten för att den ska hålla sig på plats. När jag nålat så kanten sitter stryker jag med strykjärnet över kanten för att tyget ska stanna där hela tiden. Eftersom att jag använder polyester som lätt blir varmt så lägger jag ett annat vitt tyg över när jag stryker. Sedan syr jag så nära den vikta kanten som möjligt, med raksöm.
Därefter klipper jag av övrigt tyg på den invikta delen. Nu har jag fått en invikt kant.
När jag har fått denna invikta kanten så viker jag tyget igen och nålar fast med avstånd, alltså har jag nu dubbelvikit tyget. När tyget återigen är vikt (för andra gången) så styrk igen med strykjärnet, det blir då enklare att den vikta kanten håller sig kvar hela tiden medan jag fållar klart klänningen.

Sedan när jag fått denna snygga kant så syr jag med raksöm på framsidan av klänningen, för att få en snyggare söm och för att det ska vara enklare att se var jag syr. När jag syr så syr jag med 1 cm avstånd ifrån nålens mittpunkt ifrån metallbiten på symaskinen som visar hur långt ifrån nålen är.  Jag syr med raksöm och håller samma avstånd längst vikt kant för att sömmen ska se snygg ut. Jag avslutar och börjar med att sy några extra gånger för att inte sömmen ska gå upp. Detta gör jag inte vid mitten av klänningen så de bli någon ful söm, utan längst ut på klänningsdelen.

När jag fållar så viker jag upp kanten på tygets avslut och sedan nålar jag fast så att det är ca. 1 cm uppvikt kant. När jag sedan strukit längst kanterna av min klänning så är det dags att börja sy. Mina nålar som jag nålat fast längst klänningens slut tar jag bort innan den och synålen möter varandra vid fållning. Jag syr inveket på klänningen med raksöm.



Jag använder mig av en vit tråd då den kommer vara synlig, därför tar jag en tråd som passar tyget.
De streckade kanterna är de kanter jag ska fålla på arm, fram- och baksida. 


Nu är klänningen färdig och förhoppningsvis så ser den ut så som jag har tänkt och vill att den ska se ut!


Såhär vill jag att min klänning ska se ut när den är färdig- fast med annan, större och bredare, halsringning. På bilden ser man även att bystvecket är på samma plats som jag har mitt bystveck, som jag och Veronica flyttade ifrån originalmönstret. Min klänning har andra ärmar men de är väldigt små så denna klänning beskriver nästan exakt hur min klänning kommer/förhoppnings kommer att se ut. Modellen, färgen, och längden är exakt som jag vill, det enda som är lite annorlunda är att jag kommer ha en liten ärm på min klänning. 


Ideer att matchar klänningen.. 

Eftersom att klänningen i sig är väldigt enkel, rak och elegant, så sker det inte så mycket. Det händer inte så mycket och det är inget vidare liv i klänningen. Att använda smycken och sjalar kan enkelt lyfta upp klänningen och ge mer liv i din klädsel. Eftersom att klänningen är ganska hög i halsen så är mitt tips att matcha med armband, ringar och örhängen, då ett stort halsband kan se lite överdrivet ut på en klänning med hyfsat hög halsringning. 

Tips på snygga smycken och sjalar för att liva upp klänningen på allra bästa sätt.. 








Man kan lätt ''klä upp'' och ''klä ner'' denna klänning, för att göra den lite mer vardaglig kan man matcha med en jeansjacka och ett par converse, då blir locken enkel och snygg, jeans och vitt passar alltid! Denna klänning är väldigt elegant i sig så med endast fina pärlor eller silversmycken till så blir det en fullpott på finmiddagen.

På bilden till höger är en klänning i samma tyg och matchar denna enkla klänning med converse och stora armband, snyggt!





Estetik: 


Tyget känns väldigt fint och har en fin kvalité, polyester är ett väldigt fint tyg.  
Denna klänning jag har gjort är i tyget ''Bal duchesse'' som är ett material i 100% polyseter. Bal duchesse är ett festtyg som ofta används för att tillverka bröllopsklänningar. Jag uppfattar att min klänning kan jämföras med bröllops-/brudklänningar som många är gjorda av vitt duchesse tyg. Klänningen anser jag ha kopplingar till 60-talets klänningar då denna längd, modell och krage var modernt.
Klänningen är väldigt enkel och jag anser själv att 60-talet var väldigt färgglatt och hade mycket mönstertyg, så på den kategorin känner jag inte att min klänning passar, just vid färgvalet.

Färgen och materialet av klänningen drar jag till den kristna kulturen och dess syn på klädsel vid bröllop, eftersom att vitt anses stå för att vara kysk och oskuldsfull. Modetrenden av att ha vitt på bröllop blev stort efter första världskriget och än idag har nästan alla brudar en vit klänning på sig vid giftermål.










Emma Gunnarsson VT14
Skogstorpsskolan 9:2   


1 kommentar:

  1. Emma det är lätt att följa med i din planering. Tydlig motivering och tydliga skisser. Saknar nu utvecklad formgivning med tygprover och detaljer så man kan se hur det ska bli. Detta behöver göras innan du kan gå vidare. Som helhet bedömer ja din planering ligga på en utvecklad nivå just nu. Hur ska du sätta din personliga prägel på denna klänning. Hur ska den sticka ut? Kan du ta in något svårare moment som du kan övar och visa hur man gör eller experimentera med. Något krävs för att lyfta upp ditt arbete till högsta nivån. Vi behöver även efter du bestämt formgivning göra en plan för vad som måste förändras på mönstret.

    SvaraRadera