fredag 25 oktober 2013

Teknikens utveckling

T-Ford 1910

Under 1910-talet presenterade Henry Ford den billiga bilen för världen. Vid 1910-talet hade världens industrier bra ekonomi och även privatpersoner hade det gott ställt. Det löpande bandet var en omfattande uppfinning för världen. Ideologin bakom det löpande bandet, det kallas för Scientific management, hade redan kommit vid slutet av 1800-talet men ingen hade genomfört tankarna av den lysande idén. När Henry Ford genomförde iden av det löpande bandet såg han att detta var den perfekta uppfinningen för att den billiga bilen- ett enkelt och långsiktigt väldigt ekonomiskt sätt att sätta världen på hjul. Löpande bandet gav möjlighet till massproduktion till en låg kostnad och gav den billiga bilen en väldigt snabba utveckling.

Vid slutet av 1940-talet var stora delar av världen industrialiserat, den nya billiga bilen hade ersatt häst och vagn och var en världsomfattande uppfinning. Storstäder i USA som Los Angeles och Manhattan började växa enormt. Med bilen som nu de flesta kunde få tag på, kunde man ta sig till jobbet med helt andra förutsättningar. Man kunde bo en halvtimme bort och ändå komma till jobbet i tid. Med detta kom långa och breda motorvägar och städernas ytor växte. Städer som förr var mindre växte och blev snabbt stora och industriella städer. Bilen är bara en del i ett större system, när den billiga bilen kom behövdes vägarna förbättras, broar och motorvägar behövde byggas. Köpcentrum och andra ställen som hade parkering, behövde utöka platserna på parkeringsplatserna och parkeringshus behövde byggas överallt. Samhället var nu mera anpassat till bilen. Med det löpande bandet kom lika arbetstider, då det var viktigt att alla som jobbade hade samma tider annars hade iden med det löpande bandet inte funkat. När man alltid gjorde samma saker utan variationer fick väldigt många förslitskador. Måttstandard blev viktigt och nödvändigt då alla delar hade samma modell och ingen del var specialbeställd. Måttstandard är att varje mutter, spik och plåtdel har samma storlek och inget behöver byggas själv eller specialbeställas. Alla delar kunde beställas från olika företag och därför behövde man inte bygga delarna själv. Gatorna blev renare, all hästskit som förr låg överallt på gatorna var borta, men det man inte visste då var att atomsfären blev tjockare.
Mera bilar resulterade till koldioxidutsläpp som idag är en stor faktor till växthuseffekten- men det visste man inte då.
Henry Fords drivkraft var att sätta världen på hjul- men det var inte endast för världens skull, han tjänade även makalöst med pengar.


T-forden framställd på rullande band


Radio 1910

Redan vid slutet av 1800-talet började man fundera om det skulle vara möjligt att sända trådlösa meddelanden. Med ''eterns'' skulle det vara teoretiskt möjligt att överföra dessa signaler.
Radiovågorna alstrades genom elektriska urladdningar över ett gnistgap mellan två metallkulor. Radiovågorna omvandlades till morsekod i mottagarapparaten. Elektronröret fungerar som en förstärkare av de elektroniska signalerna och får stor betydelse för utvecklingen av radiotekniken.
Vid 1890-talet genomförde Guglielmo Marconi en rad av uppmärksammade sändningar med hjälp av radiovågor. Med högfrekvensgenerator kunde sedan radiovågornas styrka förbättras och detta skedde i början av 1900-talet.


Radion var i första hand uppfunnen för att kunna sprida ett budskap mellan en avsändare och en mottagare. Här kan vi se hur radion har utvecklats från att endast sprida ett budskap mellan mottagare och avsändare till hur vi idag kan från avsändare sprida budskapet till miljoner.
Vi kan fortfarande idag se stora likheter med den radion vi har idag och den som fanns förr, det har inte skett så stora förändringar förutom att det massiva antalet mottagare en avsändare nu kan ha. Idag har vi våran radio i mobilerna, i bilen och kan lyssna på radioavsnitt via datorn.
Under första världskriget utvecklades radiotekniken väldigt snabbt då de nyutvecklade flygvapnet behövde kunna kommunicera med varandra, det spelade inte någon roll hur mycket det skulle kosta, man behövde kunna kommunicera med varandra under kriget. Det var även efter Titanic-katastrofen man förstod att man behövde satsa mer på radiotekniken, då menat att radiotekniken till sjöss inte var bra alls, vilket den inte heller var. Det var med första världskriget den snabba kunskapen kom inom sändningar av signaler. Efter första världskrigets framgångar inom radiotekniken kunde man nu sända ut signalerna till tusentals. De kvinnor och män som arbetade och utvecklade radiotekniken var förstås väldigt duktiga på det och kunde därför efter första världskriget använda sina kunskaper om radioteknik till att utveckla broadcasting. 1920 börjar BBC i Storbritannien med regelbundna sändningar nämligen broadcastingen. Med broadcastingen blev det möjligt att sprida budskapet snabbare, effektivare och budskapet kunde spridas till massor oavsett avstånd. 

Men hur kunde radion bli en konsumentprodukt? Hur kunde så många ha den i sitt hem? Det borde ju ha varit dyrt att köpa en radio, men tack vare att elektronröret var utvecklat och var relativt billigt att köpa in kunde man utveckla radion till ett billigare pris och därmed kunna sälja den billigare än om man skulle behöva bygga förstärkare till radion själv, elektronröret funkar nämligen som en förstärkare till ljudet. Det är trioden i elektronröret som gör det möjligt att förstärka ljudet. Omkring 1920 hade man lyckats förbättra elektronröret så att det även fanns sändarrör och inte endast förstärkning vid mottagarsignalen, som det från 1905 endast hade funnits. Elektronröret gjorde den teletekniska utvecklingen framgångsrik mellan 1920-1970.
Konsekvenserna av radion var stora, man kunde som sagt under första världskriget använda radiotekniken för att kommunicera. Idag är radion ett sätt att få ut information och sprida budskap och regelbundet kunna lyssna på musik. Jag kan själv nästan endast se bra funktioner och konsekvenser ifrån radion. De dåliga med radion är att man inte endast kan sprida bra budskap, under andra världskriget använde Hitler och hans nazistparti radion till att sprida propaganda om partiet. Man påverkas nog lätt genom det man hör och tror att mycket man hör är sant, så man påverkas något mycket av radion, det är det jag kan se som negativt. 




Radion vid slutet av 50-talet



Syntetmaterial 1940

Under andra världskriget var vägarna från Europa till Asien blockerade och det fanns ingen chans att transporter med bland annat ''Latex'' skulle nå Europa. Latex ersättare är en form av syntetgummi uppbyggt på en petroliumbas. Latex är ett naturgummi som man utvinner ur träden i Asien för att få fram kodan. Med kodan skapade man senare däck och däck var en nödvändighet under kriget. De stridande fordonen under kriget behövde däcken och de behövdes även för att hålla transportsystemet rullande. Detta är bara en av de mängd olika material de olika makterna i Europa var tvungna att ersätta pga. Blockader av sjöfarten med även bristen av fraktfartyg.
Syntetmaterial är ett material som är producerat på konstgjord väg, alltså är den inte framställd av naturen. På flera håll gjordes försök med att framställa gummi på konstgjord väg. 1914 startade tyskarna massproduktion av syntetgummi för att möta efterfrågan under första världskriget och på 30-talet började de förfina sina metoder. Under andra världskriget kunde inte USA få leveranser från sina gummiproducenter i Stilla havet, och därför beslöt regeringen i USA sig för att bygga fabriker för att framställa de syntetiska gummit. Den tyska kemikoncern IG Farben (Farben: färg) hade redan innan kriget gjort försök med gummiblandningar som gav blandat med resultat, och redan 1933 hade tyska armén gjort tester med däck av syntetgummi. USA och IG Farben hade mycket affärer tillsammans men efter kriget avslutades deras affärer med varandra.
IG Farben hade under andra världskriget ett tätt samarbete med nazisterna i Tyskland och får ett antal med erbjudanden. Ett löfte om obegränsad tillgång på gratis arbetskraft kunde inte IG Farben tacka nej till. Arbetsplatsen kom till att heta Auschwitz som till en början endast var ett arbetsläger, vid senare tid blir det ett stort koncentrationsläger för judar och alla som tyckte olikt Hitler.
Syntetmaterialet skapades för att det var krig och man krävde snabba lösningar, pengarna spelade ingen roll utan man ville utveckla något fort som man inte kunde få tag på under krigets tider.
Det första syntetgummit kunde knappast mäta sig med naturgummit, men med tiden utvecklades sorter som hade lika goda egenskaper som naturgummit, i vissa fall ännu bättre.
Utvecklingen av syntetmaterialet är stort, olika slags syntetmaterial har utvecklats under tiden och idag använder vi syntetmaterial mycket mer än vad vi använder oss av t.ex naturgummit. Alla bildäck är t.ex idag gjorda av syntetgummi och mycket av de kläder vi kan ha på oss kan vara syntetmaterial dvs. syntetfiber. Utan syntetgummit hade vi förmodligen använt oss mer av naturens tillgångar som då mycket snabbt hade tagit slut. De dåliga konsekvenserna är den desperata begäran av syntetgummit. Under andra världskriget sattes senare judarna som jobbat för att framkalla det i koncentrationsläger- och med det kom tusentals dödsfall. Utan arbetskraften ifrån arbetslägret i Auschwitz hade man förmodligen inte kunnat få fram syntetmaterialet så snabbt och så billigt. Det var otroligt dåliga förhållanden i arbetslägret, judarna, kommunisterna, de homosexuella och alla som hade olika åsikter som skilde sig ifrån Hitlers, alla fick jobba utan lön och knappt någon mat. Utan tillräckligt med mat, dryck och bra sömn, klarade inte de av att jobba i långa perioder, då blev de dödade, oftast gasade till döds. 


Arbeit macht frei- arbete ger frihet
Skylten utanför arbetslägret Auschwitz

Datorn 1960
På det tidiga 1960-talet var en dator en maskin som tog upp ett helt rum. IBM:s allra billigaste stordator kostade 100 000 dollar. Samtidigt arbetade en liten grupp ingenjörer på Olivetti i Italien med att utveckla det som kom att bli världens första persondator - Programma 101.
1964 visades den upp för första gången i New York på en världsutställning och blev genast en stor succe.
Programma 101 fick snabbt efterföljare och 1967 betalade Hewlett-Packard 900 000 dollar för intrång på deras patent när de lanserade sin persondator HP 9100. I början hade mest företag och endast de allra förmögnaste privatpersoner datorn för den var mycket dyr. Persondatorn användes mest till en början för att administrera på kontor och var ett hjälpmedel för företag.
Ekonomin var mycket bra i världen runt 60-talet och man kan säga att världen var på sin topp och allt var bra, det var det perfekta tillfället för persondatorn att komma ut på marknaden. Persondatorn kom alltså under ekonomiskt bra förhållanden och det drivkraften vara att tjäna pengar. Innan användes datorer endast till hjälpmedel, bland annat militären. Datorns utveckling har sedan bara gått framåt och är idag en av de saker vi har svårt att klara oss utan. Nästintill alla jobb i världen kräver idag datorer och datorns funktioner är hundratals. Datorn var en revolutionär uppfinning och utan den skulle världen inte haft den snabba utveckling som vi idag har.
Vi har idag mobiler som använder sig av datorns funktioner och massvis av andra uppföljare till datorn- stora som små. Apple är idag ett av de största företagen i världen och det är ett datorföretag som utvecklat massvis med produkter baserat på datorns funktioner.
Idag är datorn lika självklart i hemmet som middagsbordet är. Dagens samhälle styrs av datorer och 1980-talets generation och framåt kan inte klara sig utan den.


Programma 101

Emma Gunnarsson HT13

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar