måndag 25 februari 2013

Krönika



Någons dotter, syster och vän. Någons kropp och själ. För pengar.

Jag går till skolan, har lektioner, äter skolmaten som alla hela tiden klagar på, ända sen man var en liten flicka på små och solbrända barnsben. Har lektioner igen och sen går jag hem. Ser snöflingorna stilla lägga sig på min jacka som fortvarande håller värmen efter två hårda vintrar. Längtar bort till solen, till värmen, till Thailand. Tänker att jag sitter på flyget mot destinationen alla vintertrötta svenskar åker, mitt underbara paradis. Platsen där allt är bra, där alla är lyckliga för de lever lika nära havet som grannen vid skjulet bredvid. Vänta lite här, vad är det vi inte ser? Skjulet? Vad är det vi blundar för? Verkligheten. Fattiga, smutsiga, sjuka, ensamma och magra verkligheten. Verkligheten på andra sidan jorden, som vi inte bryr oss om.

Vi lägger miljoner på bilar, hus, elektronik, mat, dyra kläder och alldeles för dyra resor till paradisen på andra sidan jorden.
Vad skulle det göra om vi valde att lägga pengarna på annat? Plantera träd i alla de länder som vi har förstört? Bygga upp friskolor överallt i vår dröm destination för att ge Thailand utbildning?
Thailands stora brist är utbildning, man måste betala för att gå i skolan efter sex års ålder.
Det är väldigt få som har råd, väldigt få.
Om vi ger andra länder utbildning, hjälper andra, skulle inte världen vara en bättre plats då?

I Thailand får flickorna som nyss nått puberten sälja sig på gatan för att tjäna pengar. Sälja sig för ofrivilligt sex och påtvingad kärlek. Hur skulle ni känna om ni såg eran dotter sälja sig själv för att kunna leva? Eller själv vara den dottern som ofrivilligt står vid gatukanten för att tjäna pengar?
Någons dotter, syster och vän. Någons kropp och själ, säljer sig för att kunna överleva dagen och försörja familjen.

Nästa gång jag besöker mitt paradis vill jag ha gjort skillnad, vill inte du? Jag vill inte se skyltar där det står med stora gyllene bokstäver ''It's your lucky night!! Very cheap and beautiful girls are for sale'' eller ''Nice girls wanna make you happy for money''. Jag skulle bli överlycklig om jag såg skyltar som ''Free education, for boys and girls'' och ''Nice school, want to make you smart'' istället, skulle inte du?

Tillsammans kan vi göra skillnad för någon annan. Någons dotter, syster och vän. Någons kropp och själ. Jag vill göra skillnad. Jag vill att flickor överallt i världen ska få chans att utbilda sig.
Jag, min pappas dotter, min lillebrors syster och mina närmastes vän. Jag vill hjälpa någon annan. 

Krönika av Emma Gunnarsson 8:2, VT 2013.

1 kommentar:

  1. Hej alla, mitt namn är herr alex micheal och jag kommer från USA, jag är medlem i den nya världsordningen (Illuminati), jag är inte här för att vittna om hur jag gick med i brödraskapet utan att uppriktigt be om ursäkt till dem som är offer av dessa falska agenter i olika delar av världen som använder vår identitet för bedrägerier.
    Detta är vad de gör, de kommer att kontakta våra agenter runt om i världen som låtsas vara en sökande, efter att ha gett dem procedurerna, villkoren för hur man kan vara medlem i broderskapet de kommer att blockera våra agenter och använda samma förfaranden för bedrägeri du publicerar saker på internet som inte finns i broderskap. En annan punkt att notera är att att inleda till broderskap inte innebär mänskliga blodoffer och att någon som säger att han / hon är stormästaren eller ger dig en kontakt som du måste chatta med stormästaren är en falsk stormästare. Om du inte kan chatta med sökande kan du bara träffa stormästaren när du blir inbjuden till huvudkontoret tre månader efter att du började i broderskapet för din utdelningsceremoni med de tolv cheferna för din ed. Om du har blivit offer eller om du inte vill ha mer detaljerad information om hur du kan bli medlem i illuminati-broderskapet i ditt land via

    whatsApp +14705435889
    eller mejla greatilluminat4@gmail.com.
    Det här är den lilla hjälp jag kan ge, det kommer att hjälpa dig på många sätt
    HAIL LJUSET.

    SvaraRadera