söndag 24 februari 2013

Veckans nyhet, v.7

Påven avgår

Tidigt i februari i år bestämde sig påven, Benedictus att avgå från sin post. Det är första gången sedan tidigt 1400-tal en påve senast avgick från sin post, annars brukar man vara kvar på sin post tills man dör. Påven har uppgett att han kommer avgå från sin post den 28 februari klockan åtta på kvällen. I ett uttalande uppger påven att han avgår pga. Bristande ork och hans höga ålder på 85 år.

Han uppger även att han är fullt medvetande i allvaret av hans avgång men anser detta som kyrkans bästa.

Han har anklagats för ha ''mörkat ner'' fall där präster har begått övergrepp på barn och även sagt att kondomer kan förvärra spridningen av aids.

"We must trust in the mighty power of God´s mercy. We are all sinners, but His grace transforms us and makes us new'', twittrade Benedictus den 11 februari, dagen då beskedet kom ut att han skulle avgå från sin post.

Källor: svt.se, svd.se och aftonbladet.se.
Svd och svt hade mest och relevant fakta, aftonbladet hade mindre och bra fakta. 


Jag har aldrig varit insatt inom den katolska kyrkan och hans avgång har och kommer inte att påverka mig, men visste mycket väl vem Påven var.
Jag har nog aldrig fattat hur stor han egentligen är, hur mäktig han var för den katolska tron. 
Hans jobb är mycket viktigt och om han känner att han inte kan klara det till fullo så är det bra att de troende katolikerna ska få någon som kan sköta sitt arbete ordentligt.
Påven är mycket gammal och därför tycker jag att det är bra att han får vila sina sista år.

Han sa och gjorde mycket dåliga beslut, som att man inte får göra abort och att kvinnor inte får vara präster. Jag tror att jag aldrig skulle kunna tillhöra den katolska kyrkan, när jag läser deras lagar så förstår jag inte hur dom tänker.
Jag tror dock inte att en ny påve kommer att ändra på dessa regler men man kan ju hoppas. 
Att han mörkade ner övergrepp på barn för att skydda kyrkans namn var riktigt hemskt och dåligt gjort, det var nog därför han twittrade ''We are all sinners''. Vi är alla syndare, även han.

Emma Gunnarsson 8:2, VT 2013

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar