måndag 4 februari 2013

Veckans nyhet, v.6


Vargjakt

Den 30 januari beslutade Naturvårdsverket att det under den 31 januari till den 17 januari är okej att skjuta 16 vargar. Hittills har bara tre vargar blivit dödade.

Syftet med att döda vargarna är att minska inaveln i vargstammen. Jakten är selektiv och riktad, det är den enda lösningen som man kommit på för att kunna minska inaveln i vargstammen.

Det är väldigt mycket regler, alla får inte skjuta vargar. Endast en liten skara får jaga varg i Sverige.
Jakten ska inte ske inte i hela Sverige, det är främst i Dalarnas, Värmlands, Örebro och Västmanlands län där det sammanlagt är åtta revir. Högst två vargar får fällas i varje revir.  

Bilden är tagen från http://helahalsingland.se/, där de klagas på att Hälsingland inte får skjuta varg under denna period som grannlänen. 

Min åsikt, källor:

Jag har använt mig av hemsidorna http://www.naturvardsverket.se/ och http://sverigesradio.se/.
Jag tyckte att Naturvårdsverket hade bäst information och mest fakta inom ämnet eftersom att det är Naturvårdsverket som bestämt det. 

Det finns väldigt många som tycker det är dåligt att man ska skjuta vargar, lika många som tycker det är  bra. De som tycker att de är dåligt är de flesta föreningar som står för djurens rättigheter osv. 
Många jägare tycker att det är bra att vargarna skjutas för att vargarna dödar älgar, renar och rådjur.
Alla har sina olika åsikter, jag tycker att det är bra att dom blir skjutna. 
Självklart tycker jag inte att det är kul att något djur dör, men de får ju bara finnas ca. 250 vargar i Sverige. Det kan också va bra att dom dödas för då kan vi få in nya vargar från andra länder som bland annat Ryssland och Norge, på så sätt får vi en friskare vargstam i Sverige och det tycker jag är bra!

En väldigt fin på en liten vargstam. 

Emma Gunnarsson 8:2, VT 2013





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar